Leczenie wad zgryzu – Kraków

aparat na zębyWady zgryzu są powszechnym problemem, nie tylko natury estetycznej, ale również zdrowotnej. Nieprawidłowe ułożenie zębów może być przyczyną bólów głowy, przeskakującej żuchwy, bólów szczęki, niewyraźnej wymowy czy zaburzeń w kształcie i proporcjach twarzy. Co więcej, pacjenci z wadami zgryzu są bardziej narażeni na odkładanie kamienia nazębnego, próchnicę oraz inne choroby przyzębia. Z tego powodu warto zdecydować się na wdrożenie leczenia ortodontycznego. Niewielkie wady zgryzu u dzieci można wyleczyć poprzez zastosowanie szpatułki, aparatów ruchowych, ćwiczenia mięśniowe czy podcięcie wędzidełka. Najlepsze rezultaty są jednak widoczne w przypadku leczenia aparatem stałym, które można rozpocząć w każdym wieku. Zapraszamy do umówienia wizyty w naszej klinice w Krakowie, na której omówimy szczegółowy plan leczenia.

Jakie są najczęstsze rodzaje wad zgryzu?

Rodzajów wad zgryzu jest bardzo dużo, a każda z nich wymaga wdrożenia indywidualnego leczenia. Najczęściej spotykaną nieprawidłowością jest tyłozgryz, czyli cofnięcie dolnego łuku zębowego względem górnego. Stanowi około 70% wszystkich wad. W skrajnej postaci górne siekacze mogą być pochylone w kierunku górnej wargi, a twarz zniekształcona wskutek cofnięcia żuchwy i opadnięcia kącików ust. Tyłozgryz utrudnia prawidłową wymowę głosek s, z, c oraz dz, które przypominają odpowiednio ś, ź, ź oraz dź. Do naszej kliniki zgłasza się także wielu Pacjentów z przodozgryzem, który charakteryzuje się zachodzeniem dolnego łuku zębowego na górny. W rysach twarzy widać wysuniętą do przodu bródkę i dolną wargę, przez co osoby z tą wadą mają groźny wyraz twarzy.

Inną popularną wadą jest zgryz głęboki, który charakteryzuje się silnym zachodzeniem górnych zębów na zęby dolne. Twarz staje się asymetryczna, a zęby ścierają się, co może powodować choroby dziąseł i przyzębia. Dochodzi również do zniekształcenia artykulacji głosek dentalizowanych. Często spotykany jest także zgryz otwarty. W przypadku tej wady zęby w ogóle nie stykają się ze sobą, wskutek czego tworzy się szpara niedogryzowa. Utrudnia ona żucie i odgryzanie kęsów jedzenia oraz skutkuje problemami z poprawną wymową spółgłosek przedniojęzykowo-zębowych: t, d, c, dz, s, z oraz n. Ponadto powszechnie występującymi wadami zgryzu są zgryz krzyżowy, cofnięta żuchwa, stłoczenia zębów oraz zęby odseparowane.

Dlaczego należy leczyć wady zgryzu?

Każda nieprawidłowość w ułożeniu zębów może mieć poważne konsekwencje – nie tylko estetyczne, ale również zdrowotne. Z tego względu leczenie ortodontyczne najlepiej wdrożyć już w dzieciństwie. Do ortodonty mogą się jednak zgłosić wszystkie osoby, którym zależy na pięknym i przede wszystkim zdrowym uśmiechu. Niezależnie od tego, czy doskwiera Ci cofnięta szczęka, przeskakująca żuchwa czy inny problem, którego przyczyną mogą być wady zgryzu, skontaktuj się z nami i umów wizytę w dogodnym dla siebie terminie.