Rodzaje wad zgryzu

wada zgryzu

Wady zgryzu to zaburzenia w budowie i czynnościach narządów jamy ustnej. Diagnozowane są zwykle w wieku dziecięcym. Mogą być wrodzone lub pojawić się w wyniku czynników zewnętrznych. Do ich przyczyn zalicza się nieprawidłową budowę oraz położenie względem siebie kości szczęki i żuchwy, a także niewłaściwy układ łuków zębowych. Jakie można wyróżnić rodzaje wad zgryzu?

Wady przednio-tylne

Wady przednio-tylne należą do najczęstszych wad zgryzu. Najpowszechniej występuje tyłozgryz, który polega na cofnięciu dolnego łuku zębowego względem górnego. Stanowi około 70% wszystkich wad. W rysach twarzy tyłozgryz objawia się cofnięciem bródki i wywinięciem wargi dolnej. Inną wadą przednio-tylną jest przodozgryz. Polega na wysunięciu dolnego łuku zębowego przed górny. Objawia się wysuniętą brodą i groźnym wyrazem twarzy. Przodozgryzowi mogą towarzyszyć wady wymowy.

Wady pionowe

Kolejną grupą wad zgryzu są wady pionowe. Pierwszą z nich jest zgryz otwarty, który charakteryzuje się brakiem zachodzenia zębów górnych na dolne w odcinku przednim. Sprawia, że dolna część twarzy staje się wypukła i wydłużona. Inną wadą pionową jest zgryz głęboki. Objawia się nadmiernym zachodzeniem zębów górnych na dolne. Twarz jest wówczas skrócona, a nad bródką występuje pogłębiona bruzda wargowo-bródkowa, czyli głębokie, poprzeczne wcięcie. Leczenie wad zgryzu zaliczanych do pionowych należy do bardzo trudnych.

Inne rodzaje wady zgryzu

Oprócz wymienionych powyżej rodzajów wad zgryzu można wyróżnić także wady poprzeczne. Najczęściej spotykaną z nich jest zgryz krzyżowy. Występuje, gdy którykolwiek z zębów dolnych nachodzi na zewnętrzną część zębów górnych. Ponadto istnieje zgryz przewieszony, w którym szczęka górna jest za szeroka w stosunku do dolnej. W praktyce najczęściej dotyczy jednego zęba. Ponadto wyróżnia się różnego rodzaju nieprawidłowości zębowe, takie jak stłoczenia czy szparowatość.