Endodoncja – Kraków

mikroskopEndodoncja to dziedzina stomatologii, która zajmuje się rozpoznawaniem i leczeniem chorób miazgi zęba. Leczenie kanałowe podejmuje się w przypadku infekcji miazgi, będącej następstwem nieleczonej próchnicy. Szybkie wdrożenie leczenia pozwala uniknąć ingerencji z zakresu chirurgii stomatologicznej i ekstrakcji chorego zęba. W naszej klinice w Krakowie możesz skorzystać z pomocy specjalisty, który zajmie się pogłębioną diagnostyką, ustaleniem planu leczenia oraz przeprowadzeniem zabiegu pod mikroskopem. Zapraszamy do kontaktu i zarezerwowania dogodnego terminu.

Jak zbudowany jest ząb?

Aby lepiej zrozumieć cel leczenia kanałowego, warto poznać budowę zęba. Składa się on z widocznej korony oraz ukrytego korzenia, który schowany jest w kości i przykryty dziąsłem. Zbudowany jest z zębiny, którą w części koronowej pokrywa szkliwo, a w części korzeniowej – cement korzeniowy. Ząb jest jednak żywą częścią organizmu człowieka. Pod skorupą ze szkliwa i zębiny znajduje się unerwiona i unaczyniona tkanka zwana miazgą, która wypełnia wnętrze zęba. Wnika ona do korzeni, tworząc kanały zęba, a przez ich zakończenia łączy się z naczyniami i nerwami kości szczęk. To właśnie zranienie lub zainfekowanie miazgi powoduje ból zęba. Jeśli próchnica jest na tyle zaawansowana, że objęła miazgę, niezbędne jest leczenie kanałowe. Pozwala ono zachować naturalny element uzębienia.

Kanałowe leczenie zębów – Kraków

Celem kanałowego leczenia zębów jest usunięcie zainfekowanej miazgi zębowej, w której znajdują się groźne dla zdrowia bakterie. Zabieg odbywa się z zastosowaniem mikroskopu, dzięki któremu można uzyskać duże powiększenie i większą precyzję podczas przeprowadzania kanałówki. Przed zabiegiem należy wykonać zdjęcie RTG, na którego podstawie stomatolog może ocenić stan uzębienia Pacjenta. W trakcie zabiegu lekarz usuwa z korony zęba bakterie próchnicowe. Opracowuje ubytek w taki sposób, aby zapewnić możliwie najlepszy dostęp do wszystkich kanałów korzeniowych, a następnie dezynfekuje kanały przy pomocy środków chemicznych, aby unieszkodliwić nieusunięte bakterie.

Po usunięciu zakażonej miazgi lekarz przechodzi do osuszenia i wypełnienia kanałów. Wykorzystuje do tego celu materiał obojętny biologicznie, skutecznie zabezpieczając wnętrze zęba przed szkodliwymi mikroorganizmami. Aby sprawdzić, czy cały proces został przeprowadzony poprawnie, po zamknięciu kanałów stomatolog wykonuje kontrolne zdjęcie RTG. Ostatnim etapem kanałówki jest odbudowa protetyczna. Lekarz odtwarza wygląd zęba, nadając mu taki kształt, jaki miał przed zniszczeniem przez próchnicę. Leczenie kanałowe przeprowadza się w znieczuleniu, co znacznie zwiększa komfort Pacjentów i minimalizuje nieprzyjemne odczucia.

Dlaczego leczenie kanałowe jest tak ważne?

Leczenie kanałowe to jedyny sposób na zachowanie własnego zęba. Endodoncja zajmuje się również zębami z martwicą tkanki, która zostaje usunięta, a ząb jest później wypełniany specjalnym materiałem stomatologicznym. Dzięki temu można zachować estetykę uzębienia bez konieczności zakładania implantów. Ekstrakcja zęba może mieć poważne skutki, takie jak zaburzenie rysów twarzy czy problemy z gryzieniem pokarmu, dlatego też warto zdecydować się na wdrożenie leczenia kanałowego. Skontaktuj się z nami i umów najbardziej odpowiadający Ci termin wizyty, a uratujemy Twojego zęba przed usunięciem.