Leczenie kanałowe- kiedy jest konieczne i na czym polega?

Leczenie kanałowe pod mikroskopem

Leczenie endodontyczne, inaczej zwane kanałowym, to metoda leczenia nieodwracalnego zapalenia miazgi zęba, do której dochodzi w wyniku zaniedbanej lub źle leczonej próchnicy oraz w przypadku poważnych urazów zęba. Gdy próchnica jest tak zaawansowana, tylko leczenie kanałowe może uchronić ząb przed usunięciem.

Jak zbudowany jest ząb

Powyższa ilustracja przedstawia przekrój zęba. Gdy próchnica jest w początkowej fazie, na poziomie szkliwa i zębiny, pacjent zwykle nie odczuwa bólu lub są do niezbyt nasilone dolegliwości na bodźce termiczne (zimno, ciepło) i/lub chemiczne (głównie słodkie). Próchnica objawia się naocznymi zmianami w postaci ubytku (potocznie zwanego „dziurą”) i często reakcją na podmuch powietrza. Gdy choroba próchnicowa zajmuje miazgę zęba, dochodzi do jej zapalenia.

dziura w zębie - leczenie

Zapalenie, obumarcie miazgi – objawy
Decyzję o konieczności podjęcia leczenia kanałowego zęba podejmuje lekarz po wysłuchaniu relacji pacjenta (objawy podawane przez pacjenta często są bardzo charakterystyczne), dokładnym badaniu oraz przeanalizowaniu zdjęcia rentegowskiego. Na co powinnismy zwrócić uwagę, by w porę udać się do specjalisty po pomoc?
Najczęściej przyczyną szybkiej wizyty u stomatologa jest ból zęba. Jeśli dolegliwości pojawiają się co jakiś czas, na przykład podczas picia zimnych napojów czy jedzenia słodkich przekąsek, prawdopodobnie mamy do czynienia z początkowym zapaleniem miazgi. Na tym etapie stomatolog jest w stanie wyleczyć ząb, zachowując jego żywotność. Jeśli ból pojawia się często, podczas spożywania posiłków, przy nagryzaniu lub nawet podczas samego płukania ust wodą, jeśli towarzyszy mu ból głowy, gorączka,nieprzyjemny zapach, bardzo prawdopodobne jest że pacjent cierpi na nieodwracalne zapalenie miazgi zęba lub doszło już do jej martwicy, a nawet rozprzestrzenienia stanu zapalnego na tkanki otaczające ząb (zapalenie tkanek okołowierzchołkowych). By zachować ząb w jamie ustnej konieczne będzie leczenie endodotyczne (kanałowe). Do obumarcia miazgi zęba może również dojsć w wyniku urazu – uderzenia w ząb, złamania lub nawet w przypadku bruksizmu – poprzez starcie tkanek zęba.

Jak przebiega leczenie kanałowe?
Do postawienia odpowiedniej diagnozy potrzebne jest zdjęcie rentgenowskie– na jego podstawie lekarz ocenia stopień zaawansowania choroby, a także kształt i położenie kanałów zęba. Zdjęcie pozwoli również na określenie czy infekcja pozostała we wnętrzu zęba, czy też rozprzestrzeniła się do kości otaczającej ząb. Po zapoznaniu się ze zdjęciem stomatolog za pomocą specjalistycznego sprzętu otwiera ząb i usuwa obumarłą tkankę, stosując równocześnie środki chemiczne mające zapewnić prawidłową dezynfekcję zakażonego miejsca. Zabieg wykonuje się w znieczuleniu, dlatego nie musisz obawiać się nieprzyjemnych doznań. Aby do odsłoniętego zęba nie przedostały się bakterie ze śliny oraz dla ochrony przed środkami chemicznymi, którymi oczyszcza się kanał, leczony ząb osłania się specjalną gumą, tzw. koferdamem. Z uwagi na to, że leczenie kanałowe wymaga wyjątkowej precyzji, w Centrum Implantologii i Stomatologii Estetycznej – Dr Łyszczarz Clinic lekarz w trakcie wizyty posługuje się mikroskopem zabiegowym, dzięki któremu jest w stanie ujrzeć na przykład wrodzone anomalie oraz sztuczne przeszkody w kanałach korzenia zęba, a także perforacje powstałe w wyniku źle przeprowadzanego lub wielokrotnie powtarzanego leczenia.

Leczenie kanałowe pod mikroskopem

Dzięki endometrowi elektrycznemu ocenia ich długość. Gdy kanały są dokładnie oczyszczone i zdezynfekowane , lekarz przeprowadzający leczenie wypełnia je specjalnym materiałem, który chroni przed ponownym wniknięciem bakterii.

Leczenie endodontyczne

Przebieg leczenia endodontycznego

Dla sprawdzenia efektów leczenia, na koniec wizyty wykonuje się drugie zdjęcie rentgenowskie leczonego zęba. Ząb po wizycie jest zabezpieczony, jednak konieczne jest jego odbudowanie za pomocą kompozytu lub – gdy zmiany próchnicowe były rozległe – korony protetycznej. Ząb po leczeniu kanałowym jest martwy, ponieważ zostały usunięte tkanki zapewniające jego ukrwienie, jednak jeśli leczenie zostało prawidłowo przeprowadzone może nam służyć jeszcze wiele lat.
Gdy pojawią się pierwsze objawy, nie zwlekaj z wizytą u specjalisty. Skutkiem rozwijającego zapalenia miazgi może być zakażenie tkanek wokół zęba, zapalenie kości i okostnej, powstawanie ropni, torbieli i przetok. Nieleczone zapalenie miazgi może mieć bardzo poważne konsekwencje dla całego organizmu– bakterie rozprzestrzeniając się do krwioobiegu mogą spowodować zapalenie mięśnia sercowego, kłębuszkowe zapalenie nerek a nawet zagrażające życiu ropnie mózgu i sepsę.