Laser biostymulacyjny- co to jest i jak działa?

Laser biostymulacyjny w praktyce stomatologicznej

Laser biostymulacyjny

Stosowanie różnego rodzaju laseroterapii  w medycynie nie jest  nowością, ponieważ praktykuje się ją już od ponad pięćdziesięciu lat. W stomatologii możemy wyróżnić lasery o małej i dużej mocy (stosowane w  zabiegach chirurgicznych), laser biostymulacyjny, laser jagowo-neodymowy (stosowany w endodoncji i mikrochirurgii) i laser jagowo – erbowy do opracowywania tkanek zęba. Szczególne znaczenie ma  laser biostymulacyjny, który jest stosowany nie tylko w stomatologii a w wielu dziedzinach medycyny.

W dentystyce zwykle stosuje się laser o mocy do 50 mW. Laser biostymulacyjny wytwarza  promieniowanie podczerwone o długości fali do 1100 nm, dzięki czemu umożliwia wnikanie światła do ciała na głębokość do 6cm. Laser wpływa na tkanki i działa na nie stymulująco:

– aktywizuje komórki do regeneracji,

– zwiększa produkcję przeciwciał, co z koleji pobudza działanie systemu immunologicznego,

– stymuluje metabolizm komórek,

– pobudza mikrokrążenie krwi,

– działa przeciwbólowo,

– działa antybakteryjnie na poddane jego  działaniu tkanki.

Kiedy stosuje się laser biostymulacyjny?

• podczas leczenia próchnicy. Przed nawierceniem lekarz naświetla ząb objęty próchnicą (ząb dzięki temu staje się mniej podatny na ból) oraz przed założeniem wypełnienia ( światło podczerwone działa antybakteryjnie)
  • przy leczeniu kanałowym i w chorobach miazgi zęba
  • w chirurgii stomatologicznej. Zastosowanie laseru zmniejsza ryzyko powikłań takich jak obrzęk i krwiaki. Dodatkowo zmniejsza dolegliwości bólowe i przyspisza gojenie. Laser stosuje się przed i po usunięciu zęba, przy implantacji, podcięciu wędzidełka, w przeszczepach dziąsła a także w leczeniu powikłań pozabiegowych: przy połączeniu ustno-zatokowym i suchym zębodole. Laser przynosi także ulgę przy bólach poekstrakcyjnych, zapaleniu ślinianek i zapaleniu kości żuchwy.
  • laseroterapia pozwala zniwelować dolegliwości bólowe związane ze szczękościskiem i ogólnymi zaburzeniami stawów skroniowo-żuchwowych.  Pomaga rozluźnić napięte mięśnie
  • światło lasera niweluje nadwrażliwość szyjek zebowych
  • laser stosuje się w leczeniu nerwobóli tak zwanych neuralgii
  • stosujemy go także przy schorzeniach błony śluzowych: przy zapaleniu dziąseł i przyzębia, opryszczkowym zapaleniu dziąseł, opryszczce ust, aftach, ropniach i przetokach
  • pozytywne efekty daje też zastosowanie światła w grzybicach jamy ustnej.

Przy laseroterapii w większości przypadków istotna jest częstotliwość zabiegów. By efekty terapii były odczuwalne trzeba powtarzać naświetlenia przez 5 do 10 dni.

Poza stomatologią, laser biostymulacyjny cieszy się dużym powodzeniem także w dermatologii i kosmetologii. Ze względu na oddziaływanie na poziomie komórkowym stymuluje skórę do odnowy. Świetnie sprawdza się w leczeniu chorób skóry i blizn. Poprawia mikrokrążenie i powoduje wzrost włókien kolagenowych, dzięki czemu wykazuje działanie przeciwzmarszczkowe. Pobudza skórę do usuwania  produktów przemiany materii, oczyszcza ją i przygotowuje do zabiegów kosmetycznych.

Biostymulacja laserowa

Laser biostymulaycyjny – widoczne na zdjęciu końcówki pozwalają na precyzyjne skierowanie leczniczego światła na obszar objęty terapią

Przeciwskazania i środki  ostrożności:

Podczas naświetlania należy założyć okulary ochronne ponieważ laser może trwale uszkodzić wzrok. Nie należy stosować go w chorobach nowotworowych, cukrzycy, poważnych chorobach serca oraz u kobiet w ciąży ponieważ może mieć negatywny wpływ na rozwijający się płód.  Odradza się stosowanie lasera biostymulującego u osób zmagających się z migreną i silnymi bólami głowy a także u pacjentów cierpiących na astmę, w okresie nasilenia choroby. Nie wskazane jest przeprowadzanie laseroterapii w pierwszych dniach miesiączki.

Światło lasera biostymulującego  pomaga rozwiązać wiele problemów zdrowotnych. Laser może być traktowany zarówno jak docelowa i towarzysząca terapia.  Ma szerokie zastosowanie . Wykazuje wysoką skuteczność  i często może zastąpić antybiotykoterapię.  Zabieg przy użyciu lasera przeprawadzony prawidłowo jest bezpieczny i całkowicie bezbolesny.