Kiedy wdraża się leczenie kanałowe?

leczenie kanałowe

Leczenie endodontyczne, zwane popularnie leczeniem kanałowym, to jeden z najczęściej wykonywanych zabiegów stomatologicznych. Choć u wielu pacjentów wywołuje lęk, współcześnie, dzięki nowoczesnym środkom znieczulającym, jest on całkowicie bezbolesny. Pozwala uratować wiele zębów, które w innym wypadku musiałyby zostać usunięte. Kiedy wdraża się leczenie kanałowe?

Wskazania do leczenia kanałowego

Leczenie kanałowe wdrażane jest w przypadku nieodwracalnego zapalenia miazgi zębowej. To bogato unerwiona i unaczyniona tkanka wypełniająca jamę zęba: komorę i kanały korzeniowe. Zapalenie stopniowo doprowadza do jej obumarcia. Najczęściej jego przyczyną jest nieleczona próchnica. Do obumarcia miazgi może dojść również w innych okolicznościach: w wypadku złamania korony lub zwichnięciu zęba, w wyniku znacznego starcia zębów oraz przy zapaleniu przyzębia. Ponadto leczenie kanałowe może być konieczne przed planowanym leczeniem protetycznym lub założeniem aparatu ortodontycznego.

Objawy wskazujące na konieczność leczenia kanałowego

Zaawansowane zapalenie miazgi zębowej objawia się zwykle uciążliwym bólem. Może się on nasilać w trakcie jedzenia – zwłaszcza zimnych lub gorących posiłków. Ze względu na to, że zakażony ząb próbuje pozbyć się infekcji, może dochodzić także do puchnięcia, zaczerwieniania i nadwrażliwości dziąseł. Ponadto z czasem umierający lub martwy ząb, z uwagi na zmniejszające się ukrwienie, może zmienić kolor na szary.

Czasem leczenie kanałowe może być potrzebne w sytuacji, gdy ząb nie boli – na przykład gdy dochodzi do zapalenia tkanek okołowierzchołkowych. O konieczności jego przeprowadzenia zawsze decyduje lekarz stomatolog na podstawie zdjęcia RTG oraz testów żywotności miazgi. Jeżeli podejrzewasz, że potrzebujesz leczenia kanałowego, zgłoś się do naszej kliniki Dr Łyszczarz Clinic w Krakowie. Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby uratować Twój ząb przed usunięciem.