Jak dbać o zęby w ciąży?

ciąża

Ciąża to wyjątkowy okres, w trakcie którego dochodzi do szeregu zmian w ciele kobiety.  Dzięki  nim ciąża ma szansę rozwijać się prawidłowo aż do szczęśliwego rozwiązania. Kobieta ciężarna powinna pamiętać o tym, że dbając o swoje zdrowie dba o zdrowie swojego dziecka. Lekarze są zgodni – stan jamy ustnej istotnie wpływa na rozwój płodu, dlatego bardzo ważne jest, by zęby były w dobrej kondycji.

Często od kobiet, które niedawno urodziły dziecko, możemy usłyszeć, że ciąża znacznie pogorszyła stan ich zębów.  Rzeczywiście, ciąża może wpływać negatywnie na stan uzębienia kobiety. Wbrew obiegowej opinii nie jest to „wina” rozwijającego się płodu, który wysysa  z organizmu matki minerały i witaminy. Dlaczego więc kobiety ciężarne są bardziej narażone na próchnicę i choroby jamy ustnej?

Dzieje się tak z kilku głównych powodów:

• W wyniku burzy hormonalnej podczas ciąży zmienia się pH śliny. Staje się ona gęstsza i bardziej lepka, co utrudnia samooczyszczanie zębów i sprzyja tworzeniu się płytki nazębnej,
  • ciążowe zachcianki – częste posiłki, słodkie i kwaśne przekąski, jak wiadomo, negatywnie wpływają na szkliwo zębów,
  • mdłości i częste wymioty towarzyszące wczesnej ciąży uszkadzają szkliwo i zwiększają podatność zębów na próchnicę,
  • zaniedbanie higieny – w ciąży, ze względu na zwiększenie ukrwienia, dziąsła bywają opuchnięte i mogą krwawić podczas szczotkowania, przez co prawidłowa higiena staje się trudniejsza i nieprzyjemna.

Jak zaradzić tym problemom?

Przede wszystkim prawidłowo dbając o higienę jamy ustnej. Jeśli krwawią ci dziąsła, przez okres ciąży stosuj szczoteczki z miękkim włosiem. Pamiętaj o wymianie szczoteczki po maksymalnie trzech miesiącach używania. Dbaj o przestrzenie międzyzębowe używając nici dentystycznych oraz irygatora. Płucz usta delikatnym płynem do higieny jamy ustnej, koniecznie bez zawartości alkoholu. Możesz w tym celu stosować także napar z rumianku, który w naturalny sposób działa bakteriobójczo. Jeśli pomimo utrzymywania dobrej higieny objawy się nasilają, koniecznie udaj się na wizytę u stomatologa. Nieleczony stan zapalny dziąseł może doprowadzić nawet do poronienia.

Dbaj o odpowiednia dietę – spożywaj produkty bogate przede wszystkim w wapń, który wzmocni szkliwo i witaminę C, która wspomaga prawidłowe działanie naczyń krwionośnych.

Jeśli nie możesz się oprzeć słodyczom, unikaj przynajmniej twardych cukierków, ciągnących się „krówek”, które oblepiają zęby. Lepszym wyborem będzie czekolada lub lody.

Leczenie zębów w ciąży

Ze względu na większe ryzyko próchnicy i wystąpienia chorób dziąseł w ciąży, nie zwlekaj z wizytą u dentysty. Przeglądy powinnaś wykonywać częściej niż zwykle, co najmniej trzykrotnie w trakcie trwania ciąży. Podczas kontroli lekarz zbada stan zębów i oceni czy od razu zabierać się za leczenie, czy są ubytki które mogą poczekać. Zęby w ciąży trzeba leczyć, by nie doprowadzić do groźnych stanów zapalnych, jednak najbezpieczniejszym etapem jest drugi trymestr. U ciężarnej można zastosować całkowicie bezpieczne dla mamy i dziecka znieczulenie bez zawartości adrenaliny i nie obkurczające naczyń krwionośnych. W zależności od wskazań  przynajmniej dwa razy w trakcie ciąży należy wykonać skaling oraz piaskowanie zębów, by nie dopuścić do narastania kamienia nazębnego, który potęguje zmiany w dziąsłach i jest przyczyną pogorszenia się ich stanu.

Również leczenie ortodontyczne jest możliwe podczas ciąży- jest bezpieczne dla rozwijającego się płodu, należy jednak pamiętać by wykonać wszystkie potrzebne zdjęcia rentgenowskie przed zajściem w ciążę.

Jakie zabiegi lepiej odłożyć i nie wykonywać ich w czasie ciąży?

• Zdjęcia rentgenowskie – w trakcie trwania ciąży nie powinno poddawać się działaniu promieniowania rentgenowskiego, ponieważ istnieje ryzyko że może uszkodzić płód. Szczególnie niebezpieczne są zdjęcia w pierwszym trymestrze. Jeśli kobieta cierpi z powodu silnego bólu zęba i potrzebne jest wykonanie zdjęcia rentgenowskiego, konieczne jest osłonienie brzucha specjalnym, ochronnym fartuchem. Decydując się na zdjęcie w ciąży, wybierz  gabinet z nowoczesnym sprzętem, emitującym mniejszą dawkę promieni rentgenowskich,
  • W ciąży dziąsła mogą być rozpulchnione i mogą krwawić- dlatego jeśli tak jest, wymianę starych koron lepiej odłożyć na czas po urodzeniu dziecka, oczywiście jeśli nie występują w ich obrębie stany zapalne i inne, ponaglające okoliczności,
  • Wszczepianie implantów zębowych,
  • Wybielanie zębów – zarówno lampy wybielające jak i żele mogą wpływać negatywnie na płód, dlatego z tym zabiegiem należy poczekać do rozwiązania,
  • Stosowanie wszelkich środków przeciwbólowych bez konsultacji z lekarzem.

Planując ciążę koniecznie udaj się do stomatologa na przegląd- zdecydowanie lepiej wyleczyć wszystkie ubytki i wykonać potrzebne zabiegi przed poczęciem, by w spokoju cieszyć się tym wyjątkowym dla każdej kobiety stanem.